ایران‌ساخت| نیاز صنایع به رآکتورهای تحت فشار تامین شد

ایران‌ساخت| نیاز صنایع به رآکتورهای تحت فشار تامین شد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 68441
یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با درک نیاز صنایع کشور به رآکتورهای تحت فشار همزن‌دار مجهز به درایو مغناطیسی و پمپ‌های سانتریفیوژ مجهز به درایو مغناطیسی پا به عرصه تولیدات دانش‌بنیانی گذاشت. این شرکت با طراحی و تولید این ماشین‌ها، صنایع را از خرید محصولات گران‌قیمت مشابه خارجی بی‌نیاز کرد.

شرکت دانش‌بنیان پایافناور ماشین، از سال 76 فعالیت‌های علمی و تولیدی خود را آغاز کرد. محصول آب‌بند درایو مغناطیسی این شرکت که کامل‌ترین نوع آن در ایران است در جشنواره‌ نوآوری های صنعت نفت هم مورد تقدیر قرار گرفته است. به گفته علیرضا شیرعلی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، تعداد زیادی آب‌بند مغناطیسی توسط شرکت تولید شده که هر کدام از این محصولات منجر به خلق یک فناوری جدید در کشور شده است.

وی ادامه می‌دهد: راکتورهای تحت فشار به منظور انجام واکنش‌های شیمیایی تحت فشار مانند هیدروژناسیون و پژوهش‌های پلیمری و کاتالیستی در آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه و نیز برای تولیدات شیمیایی در واحدهای آزمایش صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این شرکت ساخت ماشین‌های دوار را در دستور کار خود قرار داده است. کسب دانش فنی طراحی و ساخت راکتورهای تحت فشار همزن‌دار مجهز به درایو مغناطیسی و پمپ‌های سانتریفیوژ مجهز به درایو مغناطیسی از جمله دستاوردهای این شرکت دانش‌بنیان است. فعالیت آببند درایو مغناطیسی این شرکت در نوع خود منحصر به فرد است.

محصولات تولیدی این شرکت مشتریانی مانند پالایشگاه آبادان، دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگاه صنعت نفت، انستیتوپاستور و غیره دارد. مجموعه‌هایی که پیش از این برای رفع نیازهای خود مجبور به خرید محصولات خارجی با قیمتی بالاتر بودند.

این فعال دانش‌بنیانی درباره تولیدات این شرکت، می‌گوید: «طراحی و ساخت رآکتورهای همزن دار تحت فشار از 10 بار به بالا تا یک هزار و 500 بار با کنترل تمام کامپیوتری دقیق به صورت یک پایلوت کامل با امکانات سرمایشی و گرمایشی» و «نمونه‌گیری تحت فشار از حجم 25 سی سی تا 100 هزار لیتر»، «ساخت فرمانتور کامل برای تولید و تحقیق از حجم 100 سی سی تا 10 هزار لیتر» از جمله محصولات تولیدی این شرکت است.

همچنین «ساخت میکسرهای دابل پلانتری برای مواد پلیمری و خمیری و ژلاتینی تحت خلا تا یک هزار لیتر»، «طراحی و ساخت پمپ‌های مجهز به آب‌بند که نشتی آنها مطلقا صفر است تا فشار یک هزار بار و تا توان 500 کیلو وات و تا دمای 150 درجه سانتی گراد و تا 6 دور دقیقه»، «ساخت هموژنایزر و دیسپرسر با دور بالا به صورت بچ و پیوسته تا دور 10 هزار دور در دقیقه» و «طراحی و ساخت استاتیک میکسر با سایزهای مختلف و جنس‌های مختلف» هم دیگر محصولاتی است که در این شرکت تولید شده است.

پروژه‌های شاخص این شرکت دانش بنیان طی سال‌های گذشته هم شامل «ساخت دستگاه یاقوت آزمایشگاهی»، «ساخت پالس جت دودانگیز»، «ساخت کوره دما بالا تا 2 هزار و 700 درجه»، «ساخت رآکتور فیشر تراپش برای تولید بنزین از گاز طبیعی»، «انجام فرآیند اسکال ملتینگ برای ذوب مواد درگداز تا 3 هزار درجه سانتیگراد» و «ساخت کوره‌های پروسسی نفت و گاز» می‌شود.

شیرعلی با بیان اینکه مشتریان این شرکت را، دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، پالایشگاه‌ها، شرکت‌های نفتی، شرکت‌های پتروشیمی، شرکت‌های دارویی و بسیاری از شرکت‌های دولتی و خصوصی تشکیل می‌دهند، ادامه داد: در این شرکت به صورت مستقیم برای ۶ نفر شغل ایجاد شده است. تعدادی از محصولات این شرکت نیز از طریق خریداران ایرانی به دیگر کشورها صادر شده است ولی در حال حاضر به دلیل گسترده بودن بازار کشور این شرکت تمرکز اصلی خود را روی پوشش بازار داخل قرار داده است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم